ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻭ ﺍﺻﻞ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻋﯿﺪ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺮ ﻣﻠﺘﯽ ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻮﺩ ﺍ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ، ﻭ ﺑﺎ ﺯﯾﻨﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺍﺯ ﻬﺮﻫﺎ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﺧﺼﻠﺖ ﻭ ﻋﺎﺩﺗﯽ ﻫﯿﭻ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻃﻮﺍﯾﻒ ﻋﺮﺏ ﻭ ﻋﺠﻢ ﺍﺯ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺗﺸﺮﯾﻒﻓﺮﻣﺎ ﺷﺪ، ﺩﯾﺪ ﺁﻥ، ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﻟﻬﻮ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻠﯿﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻣَﺎ ﻫَﺬَﺍﻥِ ﺍﻟْﯿَﻮْﻣَﺎﻥِ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﮐُﻨَّﺎ ﻧَﻠْﻌَﺐُ َﺎ ﺍﻟْﺠَﺎﻫِﻠِﯿَّﺔِ، ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻﻠﻰ ﻪ ﻭﺳﻠﻢ: ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻗَﺪْ ﺃَﺑْﺪَﻟَﮑُﻢْ ﺑِﻬِﻤَﺎ ﺧَﯿْﺮًﺍ ُﻤَﺎ ﺍﻷَﺿْﺤَﻰ ﻭَﯾَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻔِﻄْﺮِ « . » ﺍﯾﻦﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻫﺎ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﯾﻢ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻮﺽ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺯﻫﺎﯾﯽ ﺷﻤﺎ، ﻋﻨﺎﯾﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﻋﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ .« ﺑﻌﻀﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ: ﺁﻥ ﺩﻭ ﺯ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ، ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭ ﻣﻬﺮﮔﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﺒﺒﺶ ﻻﺑﺮﺩﻥ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﯾﺎ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺒﯿﻪ ﺁﻥ، ﭘﺲ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﯿﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺧﻄﺮ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺎﺩﺕ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﭘﺲ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﺍﺭﺯﺵ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﯾﺎ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥﺷﺎﻥ، ﺗﺮﻭﯾﺞ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻌﺎﯾﺮ ﺁﯾﯿﻦ ﺣﻨﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺖ، ﻭ ﺗﺠﻤﻞ ﻭ ﺁﺭﺍﯾﺶ، ﺫﮐﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺍﺯ ﻃﺎﻋﺖ ﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﻬﻮ ﻭ ﻟﻌﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻭ ﻫﯿﭻ ﻋﯽ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺍﻋﻼﯼ ﮐﻠﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ . ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ : ﺷﺎﻩ ﻭﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﺪﺙ ﺩﻫﻠﻮﯼ ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺷﯿﺦ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ﻋﻼﻣﻪ ﺪﯾﻮﺳﻒ ﺣﺴﯿﻦ ﭘﻮﺭ
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت